יום שני, 16 בינואר 2012

..ואיך נדע שיש תקוה?,,,


  לרב אנשים מתפלאים כשאני אומרת שיותר קל לטפל בבעיה פיסית מאשר בבעיה רגשית-התנהגותית.
וזאת למה? מפני שבעיה פיסית היא ברורה, מוגדרת ומתוחמת על פי רב. עכשיו כואב לי-עכשיו כבר לא. עכשיו יש לי אלרגיה-והנה כבר לא וכו.
בנשאים רגשיים, התנהגותיים וכדומה, לרב הקושי שלנו הוא רחב יריעה, מתפרש לצדדים ויוצר המון תוצרי לואי
לדוגמא-יש למישהו קושי בהבעה עצמית בדיבור. אז ישנה הבעיה עצמה וישנם כל תוצרי הלואי.
חוסר ביטחון בחברה.. מחשבות שאני לא שווה מספיק, קשרים חברתיים או קשרים אינטימיים שנפגעים וכדומה.
ואז אנחנו מתחילים לטפל בנושא ולשחרר חסימות וכו. וזה עובד.
אך אליה וקוץ בה. לרב הדברים לא קורים  בין  רגע. חיים יבין לא יקרא"מהפך" !! אנחנו לא נקום למחרת בבוקר ונחוה מטאמורפוזה והחיים ימשיכו במסלולם הרגיל, פחות או יותר.
אז מה כן??
דברים קורים בקצב שלהם, זה תהליך וכמו כל תהליך זה אומר שילוב של זמן ודרך. 
הגדרת המדדים להצלחה, בתחילת התהליך הטיפולי  חשובה ביותר!.( ב NLP-EVIDENCE)
איך אדע ש"זה " מצליח?
איך אדע שיש שיפור?
איך אדע שמטרתי הושגה?
כלומר יש לנו פה גם הגדרת התוצאה האולטימטיבית וגם הגדרת צעדים בדרך. שיפור ועוד שיפור ועוד שיפור.
זה כל כך חשוב כי זה מאפשר לנו לפתח עיניים שרואות את השנויים "הקטנים". שמזהות את השנוי לטובה, ששמחות עם כל שנוי, מייקרות אותו ..
מבט כזה-הוא מבט של הצלחה. זהו מבט שמזהה הצלחה, שמסכים לה, שמייקר אותה כאמור, מבט שגורם למח שלנו לפתח קשרים נוירוניים חדשים, קשרים של הצלחה.
ואז אנחנו באמת, חווים הצלחה.והשנוי מתקיים והופך להיות בר תוקף.
בואו נראה את האופציה השניה.
נניח שלא הגדרנו את הפרמטרים להצלחה.. אין לנו מושג איך זה יראה "בדרך.."
ואותו מטופל\ת שיש לו קושי בדיבור, בהבעה עצמית, ישב ויחכה לרגע שבו הוא יקום בבוקר-והנה הכל חלף.. הוא חדש!! PROBLEM FREE.
אני לא חושבת שככה דברים קורים. השינויים יתרחשו מטיפול לטיפול. לפעמים השנויים קורים בפריפריות. כמו למשל, שאני לא חווה שיפור ממשי בדיבור, אבל מרגישה הרבה יותר נינוחה בחברה.
כמו למשל שאני מרגישה פנויה יותר לתיקשורת בינאישית..
ואז אם מטופל רואה את השינויים האלה, קושר אותם עם הצלחה וכאמור מפתח תודעת הצלחה, הרי שהכל קורה באופן נינוח, וההצלחה - הנה היא ממש מעבר לפינה..
בואו נפגושלמשל את פרופיל המטופל ה"לא מאמין בכלום". הוא חווה שנויים מהסוג שלעיל אך לא רואה אותם. לא "סופר"אותם. מבחינתו לא קרה כלום. הוא מתחיל להתבאס.. מרגיש אכזבה.. יאוש.. ושאר מרעין בישין.. יכול להיות שלא תהיה לו סבלנות להמשיך בתהליך..
יכול להיות שהשנוי המיוחל אכן יקרה יום אחד, והוא כן ישחרר את הקושי בדיבור, אבל הכל חמוץ.. לא ממש מצמיח ולא ממש מעצים.
ולכן קראתי לעצמי "שנוי לטובה".. ואני מזכירה לעצמי כמו שמזכירה לכם.. להיות ערנים ופתוחים לזהות כל שנוי לטובה!!

13 תגובות:

  1. אילנה יקרה

    האם למדת ימימה? זה נשמע מוכר.

    מדהים איך הכל מחובר ל ה כ ל.

    שנזכה לראות השינויים הקטנים.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון.. למדתי ימימה היתה לי הזכות ללמוד ממנה לפני 23 שנה..

      ואכן הכל מתחבר להכל. כשנוגעים במהות, באמת -אז הכל מתחבר וחוץ מזה אנחנו חיים בעידן שבו הכל צועד לקראת אחדות ONENESS.
      אפשר לקרוא לזה עידן הדלי, ימות משיח..

      ברכות חמות ותודה על התגובה

      אילנה

      מחק
  2. מדהימה.. תודה לך. איזה כיף לקרוא כזה על הבוקר

    השבמחק
    תשובות
    1. יעל יקרה

      תודה לך !! איזה כייף לקבל הודעה כזו כמו שלך על הערב...

      מחק
  3. מדהימה, איזה כיף שאת קיימת.

    השבמחק
  4. הי אילנה.
    טיפ קטן אך חשוב.
    תודה רבה.
    נהנתי
    נשיקות
    דבורה
    תמשיכי לשלוח דברים מענינים

    השבמחק
  5. היי דבורהלה

    הנה הצלחתי להוסיף פה את התגובה שלך וכנראה אעשה זאת גם עם שאר התגובות ,אין לי מושג למה זה לא הצליח לכל מי שניסה.

    כייף לדעת שהטיפ מועיל

    אילנה

    השבמחק
  6. בס"ד



    אילנה,

    בס"ד

    תודה רבה על כל הדברים היפים שאת שולחת לנו!



    דפנה.

    השבמחק
  7. דפנה יקרה

    בשמחה ובאהבה

    תודה גם לך

    אילנה

    השבמחק
    תשובות
    1. אילנה יקרה, גם למאמין וגם ללא מאמין, כל דבר בזמנו וכל אחד בדרכו הוא. השונות שלנו הי קסם והיכולת לאפשר אותו, היא מתת אל! וכמו שהאל ברא ולא נדע את רצונותיו, כך עלינו לקבל את המטופל על פי יכולותיו!!! אני מבינה את הרצון הטוב והחיוביות שלך, רק שפתאם אני חושבת על המילה ניטרליות וכמה היא חשובה בכל תקשרות בכלל ועם מטופלים בפרט. אז חמוץ זה אחד מהטעמים שאלוהים יצר וזה בסדר, העיקר שהאדם ימצא את הדרך אל הטוב שיועד לו. בברכת יום נעים ומזמין....

      מחק
  8. שלום לך

    אמת גדולה!! דברייך מדויקים ונוגעים בי במקום חשוב.

    צר לי שהשתמע מדברי כאילו יש בי ביקורת כלפי מי מהמטופלים. זה לא כך במציאות. יש בי ( לפחות רוצה ומשתדלת) הכבוד המלא לכל אחד בדרכו ובקצב שלו. הדברים נכתבו בעיקר לצורך הבהרה של איזו פואנטה.

    אבל בכל מקרה אני מודה לך על התגובה ובטח שיש לי מה ללמוד ממנה!!

    השבמחק
  9. אכן אחד הדברים הקשים...

    האמת היא שאני מצליח להרגיש שיש הבדלים,
    ועוד אחד ועוד אחד.
    לפעמים גם צעד לאחור, ועוד שני צעדים קדימה.

    ועדיין קשה לחיות בתוך המודעות הזו למי שלא מורגל בתודעה ההצלחה.
    אחד הסימפטומים הקשים שאני חווה הוא :"כן אבל..."
    אתה הרבה פחות עצבני ממקודם! -כן, אבל אני עדיין לא שמח רוב הזמן.
    אתה יותר שמח ממקודם! כן, אבל אני לא שמח ע כ ש י ו.
    ועכשיו אתה שמח! כן, אבל רוב הזמן אני לא...

    ה' יעזרנו
    לי - רן?!

    השבמחק
  10. לי-רן יקר
    אתה מתאר תהליך ככ אמיתי ...
    אני חושבת שכולנו מכירים את ההרגשה הזו.
    כן.. אבל...
    זו דרכו של החלק הילדי שלנו שעדיין מפחד לתת אמון בחדש, שעדיין נושא את זכרונות ה"כשלון" שעדיין לא בטוח שזה באמת זה..
    תהליך הרפוי מצריך מאיתנו פתוח חשיבה חדשה, אמון ואמונה, הסכמה לשמוח.. הסכמה להאמין, הסכמה לשחרר.. ואני חושבת שרק חזוק של ההצלחה, תחושת וחוית ההצלחה, יצליחו לרכך, לשנות ולשחרר דפןסי חשיבה ישנים, שכמובן נסמכים על נסיונות העבר שלנו.
    אנחנו מורגלים בחשיבה קוטבית. "או-או" או שזה ככה או שזה ככה.
    ימימה אביטל ע"ה טבעה מושג נפלא-"נשיאת הפכים". היכולת לשאת בתוכנו בו זמנית שני הפכים מבלי שיהיה ביניהם מאבק.
    היכולת לדעת ולקבל ש"נכון, יש את זה, אבל במקביל יש גם את זה. יש את החלק המתפתח והחלק שעיין לא.."
    לא סתם אמרו חז"ל: לא עליך המלאכה לגמור, אבל אל לך להבטל ממנה "
    אנחנו שלמים, גם אם אנחנו לא מושלמים..
    זה כמו לומר-"כן, נכון יש שעות אור ביממה, אבל יש גם חושך.."
    זה בסדר להיות לא משולם, להרגיש כעס, פחד, עצבנות ועוד כל מיני רגשות. זה בסדר!! ככה השם ברא אותנו. י
    ואולי אם נוכל עוד ועוד לקבל את העובדה שככה זה.. ושזה בסדר.. נרגש פחות אשמים על זה ויותר שמחים בכל התקדמות, בכל שחרור, התפתחות..
    נרגיש שמחה על מה שכן.
    זה מסע של חיים נראה לי. אבל עדיף לבחור לראות את מה שכן ולא את מה שלא.
    אחרת איך נגדל??
    איחולי הצלחה מכל הלב.
    לך. לכולנו.
    ותודה על התגובה

    השבמחק